TopTen : 10 Pekerjaan Yang Boleh Membantu Menyelamatkan Bumi

Mengikut kajian sebuah laman web Amerika Syarikat, terdapat 10 jenis pekerjaan yang boleh membantu menyelamatkan bumi. Takkan kite nak panggil Ultraman pulak ye? Eh, Entah-entah, Ultraman pon masuk list ni. Haaa, jom tengok.


No 1 : Jurutera Solar 
Hampir semua tenaga yang kita gunakan adalah berasal dari tenaga solar. Dengan zaman sekarang yang mana tenaga dari sumber minyak dan gas asli yang bakal mengalami kepupusan, tenaga solar menjadi satu inisiatif baru.
Kajian pada tahun 2012 menunjukkan purata gaji bulanan jurutera solar di US boleh mencecah sehingga USD 96k


No 2: Nelayan Lestari
Nelayan lestari mementingkan kelangsungan sesuatu hidupan laut. Bukan semua jenis ikan / hidupan laut atau sungai yang sangkut kat jaring pi angkut je. Kalau dapat ikan kecil, dilepaskan untuk ianya teruskan hidup dan membiak. Tangkap ikan yang betul besar dan sesuai untuk dimakan je. Itulah nelayan lestari. Ikan bilis tu memang kecil ye, jangan kata nelayan yang tangkap ikan bilis tak lestari pulak. Huhuhu


No 3 : Pakar Virus
Virus merupakan benda yang paling mudah hidup,  boleh dikatakan ianya hidup di semua tempat yang membawa kepada pelbagai jenis penyakit. Menurut Biro Statistik Buruh (BLS), negeri yang mempunyai kepekatan tertinggi ketiga pekerjaan mikrobiologi adalah Delaware, US.


No 4 : Pekerja Sosial
Nampak macam senang, sedangkan ianya antara pekerjaan yang tak semua orang boleh buat. Silap langkah boleh menghancurkan institusi kekeluargaan, mahupun sosial.


No 5 : Pegawai Bank Benih
Sekarang ni banyak tumbuhan mengalami kepupusan. Kerana apa? Kerana sikap tamak manusia yang meneroka hasil bumi sehingga mencemarkan sistem biodiversiti. Pekerjaan pegawai bank benih terlibat dalam penerokaan dan penyimpanan benih-benih tumbuhan yang hampir menemui kepupusan. Bank benih yang paling impressive ialah Svalbard Global Seed Vault di Norway. Dimana hampir satu juta jenis tumbuhan disimpan di bawah sebuah gunung di sebuah pulau di Artik, diluar bandar paling utara didunia. Macam misteri pulak. Nanti AB tulis pasal Svalbard ni.


No 6 : Pengesan Asteroid
Haa, untuk para peminat angkasa, this is your call ! Pengesan asteroid bertanggungjawab mengesan mana-mana asteroid atau batuan angkasa yang sedang menghala ke bumi. So, diorang boleh inform pegawai berkenaan yang dijangka bakal menjadi sasaran asteroid tu tadi. So, pegawai yang terlibat bolehlah mengawal kedaan, seperti memindahkan penduduk ke kawasan yang selamat, memberi amaran kepada penduduk dan sebagainya.


No 7 : Ahli Seismologi
Ahli seismologi membantu mengurangkan kadar kematian dan kerugian harta benda ekoran daripada kejadian bencana alam seperti tsunami, gempa bumi dan letusan gunung berapi. Mereka mengkaji pergerakan plat bumi dan perubahan-perubahan bentuk muka bumi yang boleh mennyebabkan bencana alam. Jika sesuatu tanda bencana tersebut mula timbul, mereka akan menkaji dan memberi amaran kepada pihak-pihak yang terlibat, termasuk orang awam agar langkah keselamat dapat diambil dan dipertingkatkan.


No 8 : Renjer Taman
Ni bukan taman permainan mahupun taman bunga yee. Renjer taman bertanggungjawab menjaga taman negara atau pun hutan disesebuah negara atau negeri. Mereka perlu menjaga hutan tersebut dari dicerobohi oleh pihak yang tidak bertanggunjawab. Mereka juga bertanggungjawab membawa kumpulan pelancong/pelawat yang ingin melawat bahagian-bahagian di hutan tersebut.


No 9 : Pakar Pemakanan
Makanan adalah sumber penyakit, dan makanan jugak adalah ubatnya. So, pakar pemakanan ni akan membantu anda dengan diet makanan yang sesuai untuk sesuatu tubuh manusia demi mendapatkan kadar nutrient yang seimbang.


No 10 : Agent Pengawalan Senjata Nuklear
Ini adalah hasil dari The Manhattan Project yang masih tidak mampu diuruskan oleh manusia sejagat dengan bertanggungjawab. Penggunaan senjata nuklear bakal memberi kesan yang teruk kepasa seluruh sistem. Oleh itu, agent yang terlibat bertindak untuk pengawal penggunaan senjata nuklear tersebut. 



Nampaknye, takde ye Ultraman dalam list ni. Hehehehe. Apamacam? Ade kerja korang tak dalam TopTen ni? Atau mungkin cita-cita korang suatu ketika dahulu.

Sila tinggalkan komen untuk AB balas semula kunjungan. Jangan lupa klik-klik sekali ye Piggybank AB tu

No comments:

Post a Comment