Kembara Mahkota Johor 2016




Assalamualaikum!

Sebagai warga Johor, tiap-tiap tahun memang kami menantikan Kembara Mahkota Johor (KMJ) ni. KMJ yang dahulunya diasaskan oleh Tengku Mahkota Johor Tunku Ibrahim Ismail (kini bergelar Sultan Ibrahim Ismail ibni Almarhum Sultan Iskandar Al-Haj, Sultan Johor). KMJ merupakan satu kembara bermotosikal yang diketuai oleh Sultan Ibrahim dengan bertujuan untuk melawat daerah-daerah jajahan Johor. Pada zaman dahulu, kembara seperti ini juga telah dilakukan oleh pemerintah beraja negeri, tetapi dengan menaiki gajah.


Namun, nampaknya pada tahun ini ada sedikit keistimewaan kerana MACK Truck Sultan Ibrahim yang terbaru akan turut serta dalam KMJ kali ini. Bukan satu, tapi tiga ! Wahhh, tak sabarnyaaa. Boleh la tengok dekat-dekat rupa truck MACK tu memandangkan antara persinggahan KMJ kali ini adalah di Pekan Parit Bakar. Dekat dah tu dengan rumah AB.

Dulu masa zaman sekolah, kalau KMJ lalu depan sekolah kami, mesti kami kena beratur tepi jalan. Memandangkan sekolah kami ditepi jalan utama yang menghubungkan Pagoh-Muar. Dapat la lambai-lambai kat group konvoi KMJ dan Tengku Mahkota pada waktu itu. Goosebump rasanya kalau nampak Tengku Mahkota. Hihihihi

Ok, AB nak share jadual perjalanan KMJ pada tahun 2016 ini. Pada tahun ini KMJ akan bermula pada 14 Mei 2016 (Sabtu) hingga 17 Mei (Selasa).

Jadual KMJ


Peta Laluan KMJ


Jangan lupa click banner Mr Nuffie ka atas tu ye.


Sila tinggalkan komen untuk AB balas semula kunjungan. Jangan lupa klik-klik sekali ye Piggybank AB tu

No comments:

Post a Comment