Isu Program ' I Want To Touch A Dog' : JAKIM Bertindak



Dah berapa hari ni kalau bukak Facebook, mesti kecoh pasal program yang menggalakkan orang ramai terutamanya orang Islam untuk menghilangkan rasa takut terhadap anjing. Yela, pi bawak anjing comel-comel memang orang tak takut nak pegang. Cuba bawak anjing kurap tepi jalan, mesti semua tak nak pegang.

Dalam semua tengah bising pasal isu ni, ustaz-ustaz pon ada yang dah menjawab pasal hukum memegang anjing. AB ni kurang arif jugak pasal benda ni, so tak nak komen banyak-banyak. Senang cerita, dari buat benda yang kita tak tahu macam mana hukumnya (syubhah), eloklah dielakkan. Jangan kerana slogan 'Islam itu Mudah', habis semua perkara 'dimudahkan'.

Okeh, JAKIM dah pun keluarkan keterangan pasal program ni. Sumber dari Malaysiakini dan Bernama : 


Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) akan menjalankan siasatan terperinci berhubung penganjuran acara 'I Want To Touch A Dog' (Saya Mahu Sentuh Anjing) yang berlangsung di Central Park, One Utama dekat Petaling Jaya, petang semalam.
    
Ketua Pengarah Jakim Datuk Othman Mustapha berkata program itu tidak sepatutnya berlaku dan pihaknya kesal dengan sikap tidak bertanggungjawab pihak penganjur yang tidak prihatin dengan sensitiviti umat Islam di negara ini.
    
Katanya, Islam di Malaysia yang berpegang teguh kepada Mazhab Syafie sudah jelas memperincikan bahawa anjing dan babi itu tergolong dalam najis mughallazah (berat).
    
"Acara itu tidak pernah dianjurkan sebelum ini dan ia merupakan kali pertama didedahkan kepada masyarakat, kita orang Islam dan agama sudah menetapkan dengan jelas hukum berkaitan anjing.
    
"Jakim akan segera menyiasat perkara ini dan sebarang tindakan akan dirujuk pada peruntukan-peruntukan yang ada," katanya kepada pemberita mengulas penganjuran program itu yang mendapat sambutan luar biasa daripada kalangan umat Islam di sekitar ibu kota, semalam.

Othman ditemui media selepas merasmikan Multaqa Pengetua Sekolah Agama peringkat kebangsaan di Kuala Terengganu, malam tadi.
    
Beliau turut menasihatkan umat Islam agar melihat semula dan mendapatkan pandangan ulama mahupun ustaz sama ada apa yang dilakukan mereka dengan menyentuh, memeluk dan mendukung anjing itu betul dari segi agama dan selaras dengan tuntutan Islam.
    
Penganjuran program 'Saya Mahu Sentuh Anjing' oleh Syed Azmi Alhabshi yang bertujuan membantu orang ramai terutama masyarakat Islam untuk mengatasi rasa takut mereka terhadap anjing.
    
Program selama dua jam bermula 8 pagi hingga 10 pagi itu dibanjiri ratusan umat Islam bagi memberi peluang kepada mereka untuk menyentuh anjing sambil diperhatikan oleh pemilik haiwan.
    
Sementara itu, ketika ditanya tentang kehadiran seorang ustaz di samping dua individu lain dalam forum mini bagi menjawab pertanyaan dan kemusyiklan berkaitan anjing dalam acara tersebut, Othman berkata pihaknya akan turut menyiasat kelayakan agama lelaki berkenaan.
    
"Buat masa ini, kita tidak dapat maklumat lengkap sama ada betul atau tidak individu itu ustaz, sekarang ini siapa-siapa yang pakai songkok (berpenampilan lim) pun sudah boleh jadi ustaz," katanya.
    

Sila tinggalkan komen untuk AB balas semula kunjungan. Jangan lupa klik-klik sekali ye Piggybank AB tu

4 comments:

  1. Siapa lah yang luluskan program ni?
    Absurd!!

    ReplyDelete
  2. semoga kita terhindar dari masuk golongan yang jahil

    ReplyDelete