Cara Bayar PTPTN guna JomPAY Maybank

Assalamualaikum.

Meh harini AB nak share cara bayar PTPTN guna JomPAY. Untuk makluman, mulai 1 Mei 2017, pembayaran semula pinjaman PTPTN secara tunai di kaunter PTPTN dah ditamatkan. So peminjam perlu membayar semula pinjaman melalui kad debit di kaunter atau pon secara online.

Oleh sebab sekarang ni semua teknologi dihujung jari, so AB pon nak share cara bayar PTPTN guna JomPay di Maybank2U. JomPAY ni percuma ye. Tak ada cas tambahan yang 50sen atau RM1.60 tu. 

1. Pastikan korang ada akaun Maybank dan dah bukak akaun Maybank2u.

2. Search portal PTPTN, atau pon klik je  << SINI >>

3. Cari logo JomPAY kat portal tu. Boleh tengok kat gambar bawah ni. Yang AB petakkan gune petak biru tu la. Click logo tu.

4. Next page akan keluar page dia suruh log in. Masukkan no IC anda. dan tekan CARI.

5. Tadaa. Ok, Keluar page baru yang tertera No ic, jenis pinjaman anda dan juga yang kita perlukan ialah nombor biller dan ref. yang kat kotak kanan tu. Ref 2 tu biasanya yang tengah2 tu adalah no IC anda. Ok, copy dan simpankan Biller Code dan juga Ref 1 di tempat yang selamat.

6. Sekarang pi bukak Maybank2u. Atau meh klik << SINI >> .Login macam biasa. Lepas tu klik Account&Banking. Yang 1st sekali tu.

7. Pastikan baki anda mencukupi untuk bayar hutang. Lepas tu klik Bill Payment kat kiri tu.

8. Next page akan keluar macam kat gambar bawah ni. Cari JomPAY dan klik.

9. Klik Make a One-Off Payment. Jangan tanya ape beza dengan yang sebelah tu ye. AB tak tauuu. AB bayar bil gune yang one-off je.

10. Ok, Final step, masukkan jumlah yang korang nak bayar kat amaunt. Biller Code tu masukkan yang kita dapat kat step no 5. Ref pon sama. Ref 2 tu tulis je nombor talifon korang. Lepas tu tick petak comel bawah tu dan continue. Ha, yang lepas tu macam biasa, kene request for TAC number yang dia akan send ke telefon anda sebagai SMS. Masukkan no TAC yang dibagi dan tekan continue lagi. Dan selesaiii ! Jangan lupa simpan resit ye.


Ha, settle dah kan? Nak tau bank-bank lain yang ada khidmat JomPAY ni? Tengok bawah. Tapi mungkin step untuk setiap bank adalah berbeza. Ok, sekian sahaja. Korang dah baca ni, jangan lupa share info ni dengang kengkawan ye. Benda baik, kenalah disebarkan, ye dak??






Sila tinggalkan komen untuk AB balas semula kunjungan. Jangan lupa klik-klik sekali ye Piggybank AB tu

1 comment: